Friday, February 3, 2012

Tutorial Bawal Dutchess



Memandangkan ada jugak yang request,
tudung bawal belit aku a.k.a Dutchess
yang dikatakan hot dan cantik,
(merujuk kepada tudung)


so aku tunaikan untuk hampaaa! :)

Sebenarnya, aku tak plan tudung ni. Pakai belit and jadi.
Aku memang manusia yang jarang ikut trend orang,
sebab aku pakai trend sendiri. 

  1. First, hampa kena ada 2 tudung bawal. Tak kisah la bawal 2 tone or 1 tone. Tapi 2 tone lagi cantik bila nak buat wavy tuu. 
  2. So, mula-mula just pakai bawal plain macam biasa, macam ni ;
Basic gitu, macam nak pergi sekolah dulu ~___~
    3. Pastu hampa ambik satu lagi bawal yang kalau boleh 2 tone tu, then buat macam ;

Eh bukan macam ni,

Haaa letak macam ni, lipat jadi 3segi jugak. Basic jer :)

    4. Dah terletak molek, pastikan korang ada sanggul. Kenapa? Sebab korang kena buat macam ni haa ;

Pinkan tudung 2tone dekat bawah sanggul tu. 

Tarik kedua-dua ekor tudung 2tone ke depan. *ekor kah?

    5. Pastu tarik ekor bawal 1tone yang sebelah ke tepi macam ni;

Tarik sampai cekang ye bawah dagu. Tak mau gelebeh pulak nanti.

Pastu selit bawah ekor bawal 2tone, gulung/lipat sampai comel.
    6. Letak gulungan tadi atas kepala, dan pinkan. :)


Pin la guna pin flower or ribbon yang comelsss.

    7. Sebelah lagi ekor bawal 1tone tu korang tarik sebelah ke atas bahu, pinkan macam biasaa :)


    8. Kemaskan bahagian wavy tu, selitkan or pinkan lagi kalau rasa tak secure.



    9. Then, siap! Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D 


Style ni aku rasa sesuai kalau korang nak buat gi dinner ke partyyyy ke.
Tak menyusahkan memilih shawl, cuma perlukan bawal yang sedia ada dalam almari anda :)
Recycle and back to basics, kan cantik gitu.

Important Tips : Choose bright colours! And be confident :) 

Ok then, 

Selamat Mencuba!


Sharing is caring.
Kalau tak suka, tak payah cuba :)

7 899 ohsemm people!:

The Bahiyah Rahman said...

new aidiyahh. tq bebeh ;p

♥ the Dutchess said...

Bahiyah : Yeehuu! U r welcome darl! ;)

Azni Zulaikha said...

farra! aku letak link entry hg yg ni taw kat page aku sbb ada org mintak tutorial..baru nak suh hg wat..tgk2 hg wat dah..hee thanx a lot dear!

Azni Zulaikha said...

weh kalu hg free kita jumpa sat, aku nak bg hg tudung free! hee upah2

♥ the Dutchess said...

Azni : sebab kwn2 request,tu buat tutorial ni :) okayyy! Tak kisah hehe. U r welcome :)


wah nak bagi free? Hehe bolehhh aja. ;) nnti kita set time.

Azni Zulaikha said...

msj intan nanti noo! haha nak kaler pa? nak simpan siap2 :)) tanya ain tehah skali

♥ the Dutchess said...

Azni : okayyyy! Hehe. Nk colour biru yg photoshoot tu. Cantik :)

Post a Comment

Komen la budak Comel! :)